Al eerder schreven wij over de trend dat steeds meer franchisegevers besluiten hun producten ook te koop aan te bieden via een webshop en hoe een webshop zich verhoudt tot de verplichtingen jegens de franchisenemers.
Aan het einde van de column hebben wij een korte algemene noot geplaatst over de consument-beschermende wetgeving die geldt bij online-aankopen. Hieronder vindt u een uitgebreidere weergave van de do’s en don’ts.
Informatieplicht
Bij een webshop zal een consument zich afvragen: van wie koop ik, wat koop ik en onder welke voorwaarden? Voor E-commerce gelden dan ook vergaande informatieplichten.
Een exploitant van een webshop dient al zijn bedrijfsgegevens duidelijk te vermelden op de website (waaronder ook het KvK nummer en BTW nummer). Ook heeft de exploitant van een webshop de verplichting om op duidelijke en begrijpelijke wijze een aantal belangrijke gegevens te vermelden, zoals een goede specificatie van de producten, prijzen, verzendkosten, e.d.
Ook moet de consument duidelijk gemaakt worden hoe het bestelproces werkt, op welke manier betaald kan worden, op welke wijze wordt geleverd en zal een website de consument de mogelijkheid moeten bieden om gedurende het bestelproces invoerfouten op te sporen en te corrigeren. Het moet bovendien duidelijk zijn voor de consument wanneer de definitieve bestelling geplaatst wordt.
Het gaat te ver om in deze bijdrage alle vereisten op te sommen. Maar waar het de wetgever om gaat is dat de consument na zijn bestelling niet voor verrassingen mag komen te staan.
Herroepingsrecht
Op dezelfde wijze heeft de wetgever aandacht willen besteden aan het proces na een bestelling. De ontvangst van een bestelling dient bevestigd te worden per e-mail. Zolang de bestelling niet is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
Bovendien heeft de consument een bedenktijd van zeven werkdagen na ontvangst van zijn bestelling (in 2014 zal deze termijn vanwege nieuwe regelgeving worden verhoogd naar 14 dagen). De consument heeft het recht de bestelde producten, ongeacht de reden daarvan, binnen deze termijn terug te sturen, waarna ook de betaalde koopprijs (inclusief de betaalde verzendkosten) volledig geretourneerd moet worden. Het is de verantwoordelijkheid van de webshop exploitant om de consument hierover te informeren en ook over de wijze waarop het retourproces in zijn werk gaat. Het herroepingsrecht geldt niet voor alle producten en diensten. Uitgezonderd zijn bijvoorbeeld zaken die snel kunnen bederven of verouderen, op maat gemaakte producten, persoonlijke zaken (bijv. oorbellen en ondergoed), audio en video bij verbroken verzegeling en diensten die verricht moeten worden op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode (vliegtickets, hotelreserveringen, kaarten voor vrijetijdsactiviteiten).
Niet naleving van de informatieplicht over het herroepingsrecht verlengt de bedenktijd voor de consument naar 3 maanden.
Privacy
Dan is er ook nog het College Bescherming Persoonsgegevens. Deze instelling houdt toezicht op de strenge eisen die de overheid stelt aan het verzamelen, opslaan en gebruiken van persoonsgegevens. Ook een webshop dient aan deze eisen te voldoen om de privacy van de consumenten te waarborgen.
Algemene voorwaarden
Ook ten aanzien van de inhoud en het hanteren van algemene voorwaarden geldt overigens dat deze moeten voldoen aan de wettelijke bepalingen
Webshop Compliance Check
Kortom, een webshop biedt een ondernemer veel kansen. Maar het is wel zaak dat deze kansen juridisch goed worden gewaarborgd zodat er meer uit de exploitatie van een webshop kan worden gehaald! Het is raadzaam om zowel de website, als het bestel-, betalings- en leveringsproces te onderwerpen aan een juridische check om er zeker van te zijn dat de webshop voldoet aan alle wet- en regelgeving. Köster Advocaten heeft daarvoor een Webshop Compliance Check ontwikkeld.