Max Verstappen – in de vorm van zijn managementbureau – en online supermarkt Picnic stonden gisteren voor de rechter. De coureur meent dat hem door een commercial van de supermarkt reputatieschade is aangedaan.
In de gewraakte commercial rijdt een lookalike van Max Verstappen in een Picnic bestelbusje de boodschappen rond en haalt daarbij onder meer een Jumbo-busje in, de supermarktketen die de echte Max Verstappen in zijn commercials heeft. Pay-off: ‘Als je op tijd bent dan hoef je niet te racen’. Supermarktketen Jumbo kon erom lachen, Max Verstappen niet.
Hij meent dat een inbreuk is gemaakt op zijn imago en dat de commercial een ‘aantasting is van de exclusieve licentie die Max heeft gegeven aan bepaalde bedrijven om zijn portretrechten te exploiteren.’ Als vergoeding voor de geleden reputatieschade eist Verstappen nu 350.000 euro van de beginnende supermarkt. Dat is het bedrag dat hij gevraagd zou hebben als hij zelf in het filmpje had kunnen optreden.
Het management van Verstappen wil het intellectuele eigendomsrecht en portretrecht van de coureur beschermen. Portretrecht is ook van toepassing op lookalikes. Het Gerechtshof Amsterdam oordeelde eerder al dat het filmpje van Picnic duidelijk een parodie is en dat het maar de vraag is of Verstappen zich op de Auteurswet – waarin het portretrecht is vastgelegd – kan beroepen.
Of Verstappen veel kans maakt deze zaak te winnen is twijfelachtig. Hij heeft al twee keer geprobeerd beslag te leggen op de banktegoeden van Picnic. Maar de rechter wees dit verzoek al twee keer af, omdat hij de reputatieschade (nog) niet voldoende aangetoond vond.
Meer weten over portretrecht?