De strepen van Adidas

15 november 2017 | Redactie

De strepen van Adidas

Toon mij uw drie strepen en ik zeg u wie u bent: Adidas. Het bedrijf van Adi Dassler heeft al in de jaren zeventig van de vorige eeuw de drie strepen als Benelux-beeldmerk gedeponeerd. En al jaren is het beeldmerk aanleiding voor juridische strijd.

Al in 1997 zag H&M zich gedwongen de verkoop van kleding met twee strepen, ondergebracht in de Work Out-collectie, te staken. De voorzieningenrechter had bepaald dat de twee strepen te veel leken op het beeldmerk van Adidas en verbood het gebruik van de strepen.

Maar daarmee was voor Adidas de kous niet af. Adidas wilde dat H&M een onthoudingsverklaring zou tekenen, waarin de modeketen zou verklaren dat ook in de toekomst geen inbreuk meer gepleegd zal worden. Het doel van de onthoudingsverklaring is dat beide partijen daarmee een juridische procedure voorkomen. In zo’n verklaring is meestal een boetebeding opgenomen. Boetebeding of niet, H&M heeft altijd geweigerd een dergelijke verklaring te ondertekenen.

En onlangs eiste H&M zelfs dat het verbod van 1997 geschrapt zou worden. Nu strepen volop in de mode zijn, wil H&M natuurlijk meedoen aan de trend en wilde het bedrijf opnieuw kleding in de schappen hangen met twee strepen langs mouwen en pijpen.

Maar de verschillen tussen het Adidas-beeldmerk en het beeldmerk van H&M zijn zo miniem volgens de rechter dat ze door het relevante publiek niet opgemerkt zullen worden.  De Zweedse winkelketen mag de gestreepte sportkleding dan ook niet op de markt brengen, zo bepaalde de rechtbank in Den Haag in een bodemprocedure.

Adidas stond al eerder voor de rechter, met onder meer Marca Mode, C&A en Vendex KBB als tegenpartij, en met een schikking als resultaat. 

Meer weten over inbreuk op beeldmerken?