Adformatie schrijft over een stormloop aan GDPR-aanvragen: ruim vier van elke vijf Europese consumenten is van plan inzage, beperking of verwijdering van hun gegevens uit databestanden te vragen, zo blijkt uit een rapport van IT-bedrijf Pegasystems. Bent u daar klaar voor?
Consumenten (personen van wie de persoonsgegevens worden verwerkt) kunnen een dergelijk verzoek doen op basis van de Europese General Data Protection Regulation (GDPR), in Nederland bekend als Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), die vanaf 25 mei a.s. daadwerkelijk zal worden gehandhaafd.
Europa heeft organisaties twee jaar de tijd gegeven om AVG-proof te worden. Gartner, onderzoeks- en adviesbureau in de informatietechnologie-sector, voorspelt dat meer dan de helft van de bedrijven die onder de AVG vallen, dat doel niet zal halen. Riskant, want uit het onderzoek van Pegasystems blijkt dat de Europese consument gretig gebruik zal maken van zijn nieuwe rechten.
82% van de Europese consumenten acht het (hoogst)waarschijnlijk dat ze het recht op inzage, beperking of verwijdering van hun gegevens uit databestanden zullen uitoefenen. Voor 45% van de respondenten is het vermoeden dat de gegevens verkocht of gedeeld worden de belangrijkste reden.
93% van de respondenten geeft aan dat zij hun persoonlijke gegevens verwijderen als ze zich ongemakkelijk voelen bij de manier waarop bedrijven ermee omgaan. Meeste wantrouwen gaat uit naar de detailhandel: 45% van de respondenten geeft aan dat ze deze sector als de minst betrouwbare beschouwen op dit gebied, gevolgd door telecommunicatie (16%) en overheid (15%).
Wilt u bij de helft horen die voldoende voorbereid is op de AVG? Download ons stappenplan of neem contact met ons op!