Onderzoek van de Kamer van Koophandel heeft uitgewezen dat veel ondernemers er ten onrechte vanuit gaan dat zij de bescherming van hun naam goed hebben geregeld. Veel ondernemers denken dat de registratie van een handelsnaam en domeinnaam voldoende is. Maar dat is niet zo; bescherming als handelsnaam of de registratie van een domeinnaam biedt geen bescherming als de naam door een ander eerder als merk is geregistreerd.
Merkregistratie
Veel ondernemers gebruiken hun handelsnaam voor de producten en diensten die zij aanbieden. Het is dan zeer zinvol om de handelsnaam ook als merk te (laten) registreren. Hetzelfde geldt voor logo’s die worden gebruikt voor diensten en producten.
Een merk staat symbool voor de identiteit en voor de kernwaarde van het product of de dienst die door de onderneming wordt aangeboden. Een merk is daarmee een belangrijke ‘asset’ van een onderneming. Een goede bescherming van een merk, door middel van een merkregistratie, hoort daarbij. Zonder registratie is een merk niet goed beschermd tegen inbreuk of misbruik door anderen.
Eerst onderzoek, dan merkregistratie
Een handelsnaam opbouwen en/of een merk ontwikkelen kost tijd en geld. Vaak zijn hele teams bezig met het bedenken en bijschaven van een logo, merknaam en marketingstrategie. Het loont daarom de tijd en moeite om vóór het depot van een logo of merknaam eerst te laten onderzoeken of het (potentiële) merk wel beschikbaar is en dus nog niet door anderen wordt gebruikt. Zo wordt voorkomen dat al deze investeringen voor niets zijn geweest.
Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat een meerderheid van de ondernemers wel heeft gecontroleerd of hun handelsnaam al bestond. Dit werd gedaan door een onderzoek in het Handelsregister of via Google. Deze onderzoeken geven echter geen uitsluitsel of een naam ook als merk is geregistreerd en dus of uw merk al door anderen wordt gebruikt. Wat is dan wel een goed onderzoek? Een (overeenstemmend) merkenonderzoek in de merkenregisters in bijvoorbeeld de Benelux of in Europa.
Onderzoek van groot belang!
Dat een gedegen onderzoek van groot belang is, blijkt uit de beroemde uitspraak Arena/Amsterdam Arena II. Een zaak uit 1996 die nog altijd tot de verbeelding spreekt.
Stadion Amsterdam N.V. had bij het bedenken van de naam ‘ARENA – voor het bekende voetbalstadion van voetbalclub Ajax, maar ook voor congressen en popconcerten – het Internationaal Centrum voor Jongeren ARENA in Amsterdam klaarblijkelijk over het hoofd gezien. Naast een budget-hotel, bevatte het Jongerencentrum Arena ook concertzalen en vergader- en congresfaciliteiten. Beide ‘Arena’s’ exploiteerden dus vergelijkbare diensten en beide hadden de naam als merk geregistreerd, het Jongerencentrum alleen eerder!
Het Jongerencentrum Arena won de zaak bij de Rechtbank, zij had immers het oudste merkrecht, en Stadion Amsterdam mocht de naam Arena niet meer voeren. Uiteraard werd er in de Arena-zaak tussen partijen een schikking getroffen. Tot op de dag van vandaag is onbekend welk bedrag er is betaald, maar beide partijen voeren de naam Arena en het Jongerencentrum werd na de schikking prachtig verbouwd….