Het internet staat vol met tips over hoe je succesvol online kunt verkopen. De juridische aspecten die bij online verkoop komen kijken, worden vaak vergeten. Dat is niet zonder gevaar omdat de wet dwingendrechtelijk een aantal aspecten voorschrijft waar een online verkooppunt aan moet voldoen. ‘Dwingendrechtelijk’ betekent in dit verband dat je als internetondernemer niet ten nadele van de consument mag afwijken van de regels uit de wet. Ook niet in de algemene voorwaarden.
In deze bijdrage geven wij jou een overzicht van de belangrijkste juridische punten waar jouw webshop aan moet voldoen wanneer je producten of diensten aan consumenten verkoopt (B2C). We geven daarbij voorbeelden van hoe het wél en hoe het níet moet. Dit overzicht is niet compleet omdat er voor specifieke producten en diensten aanvullende regels gelden. Dat gaat de reikwijdte van deze blog te buiten. In deze bijdrage hebben wij steeds over een ‘webshop’, maar dit kan elk online verkooppunt zijn (inclusief de verkoop via social media accounts).
Het belangrijkste inzicht dat we jou willen meegeven is dat een webshop aan veel juridische vereisten moet voldoen omdat de consument in het geval van een webshop niet naar een fysieke winkel gaat (en dus niet precies weet waar en van wie hij koopt) en dat de consument het bestelde product niet kan vasthouden, voelen of bekijken (en dus niet precies weet wat hij koopt). Bij online (ver)koop bestaat een groter risico dat de consument iets geleverd krijgt wat afwijkt van zijn verwachting. Iedereen heeft wel eens iets op internet besteld dat er toch anders uitzag dan op de foto. Kort gezegd beschermt de wetgeving de consument in zo’n geval.
Om dit soort grote teleurstellingen zoals op de bovenstaande afbeelding te voorkomen is het van groot belang dat de consument beschikt over de juiste en volledige informatie ten aanzien van wie hij koopt en wat hij koopt. Die informatieverstrekking begint al op de website van het online verkooppunt. Zo moet onder meer worden vermeld:
Een voorbeeld waar het goed gaat:
Websjobz B.V. is de partij waarmee u een overeenkomst sluit. Websjobz B.V. is gevestigd aan de Dozenstraat 1 (111AA) te Alkmaar. Ons KvK nummer is: 1111 en ons BTW nummer is: 010101.
Een voorbeeld waar het niet goed gaat:
Websjobz-groep is de partij waarmee u een overeenkomst sluit. Als u contact met ons wilt opnemen kan dat via: info@websjobz-groep.nl.
Juist voorbeeld betaalmethoden: www.zalando.nl
Ook de kosten van terugzending moeten worden vermeld, indien van toepassing.
Hiervoor zijn zeven belangrijke punten vermeld waar de website aan moet voldoen. Daarmee zijn we er echter nog niet. Tijdens het bestelproces en bij de bevestiging van de bestelling moet ook informatie worden verstrekt.
Een goed punt om daarbij in het achterhoofd te houden is dat de wet uitgaat van een hoge consumentenbescherming. Voor jou als internetondernemer kan het dus lijken dat bepaalde informatie overdreven vaak moet worden bevestigd.
Zo moet het voor de consument tijdens het bestelproces duidelijk worden dat hij een product of dienst koopt en daarvoor moet betalen. Met andere woorden: de consument moet zich realiseren dat hij een betalingsverplichting aangaat op het moment dat hij op ‘bestellen’ klikt. Verder dient de mogelijkheid tot correctie van de bestelling te worden opgenomen. In de praktijk gebeurt dat vaak via een ‘overzicht van mijn bestelling’ pagina.
Vóórdat de consument daadwerkelijk op de knop ‘bestellen’ drukt, moet hij akkoord zijn gegaan met de algemene voorwaarden. Het hebben van algemene voorwaarden is geen wettelijke verplichting, maar het is wel aan te raden. Als een bedrijf geen algemene voorwaarden heeft geldt namelijk onverkort de wet. In die wet kunnen nadelige bepalingen zijn opgenomen voor de onderneming in kwestie. De algemene voorwaarden bieden de mogelijkheid om af te wijken van de wet (en natuurlijk dan alleen van de niet-dwingendrechtelijke bepalingen!). De voorwaarden moeten voor de consument te downloaden en op te slaan zijn voor later. In de praktijk zien wij dat veel bedrijven wel algemene voorwaarden hanteren, maar deze niet op de juiste manier bij de consument onder de aandacht brengen. Als dat niet op de juiste manier gebeurt kan het tot gevolg hebben dat de algemene voorwaarden niet van toepassing en/of ongeldig zijn. Bijvoorbeeld:
Een voorbeeld waar het goed gaat:
Voordat de consument gaat bestellen moet de consument akkoord gaan met de algemene voorwaarden door het aankruisen van een vakje. Zonder het aankruisen van het vakje kan de consument niet bestellen. De algemene voorwaarden kan de consument gemakkelijk openen, opslaan en printen (ook vanaf een mobiele telefoon of tablet).
Een voorbeeld waar het niet goed gaat:
In de footer van de website is een algemene zin opgenomen waarin staat: op al onze bestellingen zijn onze algemene voorwaarden van toepassing. Een kopie van de algemene voorwaarden kunt u opvragen per e-mail via: info@websjobz.nl.
Nadat de bestelling is geplaatst, dient de consument een bevestiging van zijn bestelling te ontvangen. In zo’n orderbevestiging moet de belangrijkste informatie over de bestelling staan. In een complete orderbevestiging staat:
Tot slot moet de webshop voldoen aan de vereisten op het gebied van privacy. Daar schreven wij al eerder een artikel over.
Zoals uit deze bijdrage blijkt is er nog wat werk aan de digitale winkel. Als het fundament echter goed staat, is het daarna een kwestie van bijhouden en bijsturen als de wettelijke vereisten verder worden aangescherpt.