MENU
Voor  23.59 uur besteld, morgen in huis?

Voor 23.59 uur besteld, morgen in huis?

24 July 2017

Coolblue komt zijn beloftes niet na, meent een klant, die bijna een week moest wachten op de bezorging van zijn bestelling. De man diende een klacht in bij de Reclame Code Commissie en kreeg gelijk.

Op 26 mei bestelt een klant een harde schijf bij Coolblue. Hij verwacht het product de volgende dag in huis te hebben: de online elektronicaleverancier adverteert immers met de tekst ‘Voor 23.59 uur besteld, morgen in huis’. De schijf wordt echter pas op 2 juni geleverd, reden voor de klant om een klacht in te dienen.

Tijdens de zitting bij de Reclame Code Commissie verweert Coolblue zich met het argument dat de claim geen reclame is   en dat ze er trouwens zelf niks aan kan doen wanneer een pakket vertraging oploopt, omdat de bezorging voor rekening van Post NL komt. En toevallig had Post NL het rondom Hemelvaart heel erg druk, dat kwam er nog eens bij. Coolblue meent dat ze geen resultaatsverplichting heeft, maar slechts een inspanningsverplichting.

De klager zag de claim wel degelijk als een garantie, ook omdat nergens op de website een voorbehoud werd gemaakt, ook niet na het plaatsen van de bestelling. En de RCC is dat met hem eens. De claim heeft wel degelijk een aanprijzend karakter: ‘De snelle bezorging kan de reden zijn dat consumenten het product op de website van adverteerder kopen in plaats van elders, waar deze snelle levering niet wordt aangeboden’, aldus de RCC. De mededeling ‘Voor 23.59 uur besteld, morgen in huis’ is te absoluut. Op overmacht door afhankelijkheid van een derde partij kan Coolblue zich niet beroepen in geval van een garantie. Het bedrijf kiest ervoor kiest ervoor te adverteren met “Voor 23.59 uur besteld, morgen in huis”, ondanks haar afhankelijkheid bij de levering van een derde partij, aldus de RCC. Door deze afhankelijkheid kan zij Coolblue niet garanderen dat de levering ook daadwerkelijk binnen één dag plaatsvindt, en dat spoort niet met de bewoordingen van de uiting, waarin geen enkel voorbehoud wordt gemaakt.  Om die reden acht de RCC de uiting misleidend en in strijd met de Nederlandse Reclame Code (NRC).

De claim gaat dus gepaard met onjuiste informatie over ‘een van de voornaamste kenmerken’ van het aangeprezen product, te weten de levering. De uiting wordt dan ook als misleidend beoordeeld.

Op 31 januari 2013 werd Wehkamp om eenzelfde reclame uiting al op de vingers getikt omdat haar uiting in strijd werd bevonden met de Nederlandse Reclame Code (NRC). Wehkamp heeft naar aanleiding hiervan een voorbehoud gemaakt. Deze uitspraak is voor meerdere bedrijven reden geweest om hun toezegging omtrent de levering aan te passen.

Wilt u meer weten over wat wel en niet mag bij online verkoop? Neem contact met ons op!

 

Praktijkgroep Contractenrecht
  • L.M.F. (Linda) Relouw